Tagine ♥ couscous

En underbart värmande och smakrik marockansk gryta med krämig aubergine och nötiga kikärter. Citronen friskar upp i couscousen. Sån här mat gör mig glad på riktigt!

2 port

1 eko aubergine (200 g)
1 liten lök + 2 vitlöksklyftor
½ msk färsk riven ingefära
1 tsk gurkmeja, ½ tsk kanel, 1 nypa mald nejlika, 1 nypa chilipulver
2 tomater, hackade (150 g)
ca 2-3 dl vatten, mer kanske
2 dl kokta kikärter
salt & olivolja

Skär auberginen i ganska stora kuber, lägg i en sil och salta. Låt stå och "svettas". Under tiden; skiva löken och vitlöken tunt. Riv ingefära, mal och mät upp kryddor. Hacka tomaterna. Värm upp lite olja i en non-stick panna. Fräs löken mjuk på medelvärme i ca 5  min. Tillsätt vitlök, fräs 1 min. Tillsätt kryddor (ink. ingefära), fräs 1 min och rör under tiden så inget bränns. Skölj av aubergine, tillsätt i pannan. Fräs i ca 10-15 min på ganska låg värme tills auberginen börjar bli mjuk och söt ( kan behövas tillsättas ytterst lite vatten då och då ifall det blir torrt). Tillsätt därefter tomater och vatten tillsammans med salt. Lägg på ett lock eller liknande och låt puttra ihop sakta i ca 15 min (efter 10 min rörs kikärterna ner). Ät med couscous nedan och persilja.

Saffran-citron couscous 2 port

1 dl fullkornscouscous, 1 dl vatten, rivet citronskal & 1 liten nypa saffran och salt.

- Koka upp vatten tillsammans med citronskal, salt och saffran. Tillsätt couscous. Dra av från plattan och lägg på ett lock. Låt stå 5-6 min. Fluffa upp med gaffel.



Kommentarer
Postat av: Pau

OMG! huuuuuur gott som helst!

gjorde de till middag hemma... alla blev helt galana mihihi ^^ :3 tyckte de va underbart delikat!!



2011-08-01 @ 16:17:17
URL: http://mytimeisnow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0