Harissa-fisk & gröna linser

Sedan jag besökte Tunisien har jag varit fast i just nord-afrikansk mat. Harissa är en Tunisisk krydd-pasta av bl.a chili och vitlök. Otroligt stark men otroligt god! Lite överbliven rostad blomkål sen igår fick vara sällskap till denna rätten.

2 port
2 vita fiskfilébitar
1 tsk olja
1 tsk harissa
salt och peppar

1 dl gröna linser
1 fet vitlöksklyfta
1 liten bit zucchini
1 tomat
1 dl vatten
chili, spiskummin, citronskal
salt & peppar

Blanda olja, salt, peppar och harissa. Pensla fiskfiléerna och tillaga dem i ugnen på 200 grader ca 15 min.

Koka gröna linser "al dente" i lättsaltat vatten. Sila av dem. Häll tillbaka dem i kastrullen och tillsätt lite olivolja, rivet citronskal, chili, finhackad vitlök, tärnad zucchini och spiskummin. Fräs en stund och tillsätt därefter grovhackad tomat och vatten. Små-puttra under lock i ca 5 min tills zucchinin blivit lite mjuk. Smaka av med salt och peppar och eventuellt mer citronskal och spiskummin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0