Ratatouille

Ibland är det lite svårt att komma på vad man ska äta till mat. Då brukar jag tänka på vad jag tycker är mest gott. Varför inte blanda flera favoriter? Idag blev det min krämiga ratatouille tillsammans med vitlökskokta gröna linser och rostade kantareller. Mums! (Är du riktigt hungrig är det nog gott med ett ägg till!)

1 port

5 cm av zucchini, purjo & aubergine
1 stor vitlöksklyfta
1 stor mogen tomat (1 dl krossade tomater går också bra)
½ dl vatten
smulat lagerblad, hackad färsk timjan & basilika
salt och peppar

Skär/skriva grönakerna ganska grovt. Finskiva vitlök. Lägg alla ingredienser (utom salt och peppar) i en kastrull och koka långsamt och försiktigt under lock i minst 30 min. Smaka sist av med salt och peppar.
- Koka ½ dl gröna linser i vatten tillsammans med pressad vitlök & salt tills linserna är mjuka fast ändå har tuggmotstånd.

- Rosta ½ hand färska kantareller i ugn eller stekpanna med salt och svartpeppar.

Kommentarer
Postat av: Andreas

Kantarellerna har varit jättesmå i år om man tittar i affärerna. Jämfört med förra året. Har du någon aning om hur det kommer sig?

2010-08-14 @ 16:59:59
Postat av: Emmélie

Hej Andreas. Jag har faktiskt ingen aning. Har inte tänkt så mycket på det. Smaken är nog bättre när svamparna är små istället för träiga grova svampar kan jag tänka mig. Så det är säkert inget negativt!

2010-08-14 @ 17:42:17
URL: http://lovehealth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0