♥ Om gröt

Jag äter gröt väldigt ofta så jag brukar variera mycket med olika gryn, kryddor, kli och groddar. Blanda två, tre eller fyra olika sorter eller koka enkelt en len god havrekligröt toppat med hallon. Frukt, bär, nötter och frön i alla möjliga blandningar är underbart. Tänk rostad mandel och banan, apelsinmarinerade blåbär eller fräsch kiwi-tranbär. Låt fantasin flöda och se att gröt är roligt, gott och riktigt hälsosamt på samma gång! Jag har fått frågor om grötrecept, så här är tre härliga recept jag gör ofta. Dessutom äter jag alltid gröten med en skvätt osötad soja eller havredryck. Se också till att dina ingredienser är ekologiska, så allt smakar bättre!

3 gröt-favoriter
  • Havrekli/bovetegröt med vanilj ♥ ½ dl havrekli + ½ dl boveteflingor kokas med 2-2½ dl vatten i ca 3 min och smaksätts med ekologisk vaniljpulver.
  • Dinkel/vetegroddsgröt ♥ 3/4 dl dinkelflingor + 1/4 dl vetegroddar kokas i 2-2½ dl vatten i ca 4 min.
  • Rågflingegröt ♥ 1 dl rågflingor kokas med 2½ dl vatten i 3 min.
Toppa med det du gillar!

Tips på smaksättning att ha i gröt: Vaniljpulver, kanel, kardemumma, ingefära, mald stjärnanis, kakao, pepparkakskryddor, russin/dadlar/torkad frukt/fruktbitar/mosad banan (för sötma), kokos, rivet apelsinskal, honung, riven morot eller rödbeta, nejlika.

Kommentarer
Postat av: Mia

Hm jag önskar verkligen att jag tyckte om gröt. Det kanske är dax att börja experimentera med olika varianter så kanske jag hittar nån som går ner. Det verkar vara så varmt och lent, som en kram för magen typ. Tack för tipsen.

Ha det bäst!

2010-08-12 @ 09:01:32
Postat av: Emma

Jag undrar hur mycket vaniljpulver du använder till en portion gröt? :} Köpte nämligen det idag och vill inte slösa någonting/ta för lite av någonting sååå dyrt. Haha!

2010-08-16 @ 16:23:48
URL: http://matmedemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0